Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСереда, 21.11.2018, 01:50

Мій сайт

Меню сайту
Категорії розділу
Інформація для батьків [2]
Завдання для учнів [0]
Новини [1]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 4
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Літературне читання

Система  уроків  з літературного  читання

за  творчістю  Тараса  Григоровича  Шевченко

Розділ

«Тарас  Григорович  Шевченко –  великий  народ-

ний  поет  і  художник»

 

Урок 1

Тема: Д. Красицький «Тарас Шевченко»

Мета: поглиблювати знання учнів про  життя і творчість   Т.Г.Шевченка, ознайомлювати учнів з цікавими епізодами Тарасового дитинства; вчити розмірковувати, аналізувати, робити висновки, узагальнення; удосконалювати навички читання; розвивати з'вязне мовлення, уміння спілкуватися; формувати інтерес до вивчення життєпису Т. Г. Шевченка та читання його творів; виховувати любов до рідного слова, мови.

Тип уроку: інтерактивний (робота в групах)

Обладнання: презентація «Тарасове дитинство», конверти із завданнями, музичний супровід, декорації до інсценування. 

                                           Хід уроку

І   Самовизначення до діяльності

 Емоційне налаштування до уроку

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

ІІ  Постановка цілей і завдань, загальна мотивація

а)  Постановка навчальної проблеми

Сьогодні ви будете працювати в групах. Оберіть спікера.

У кожної групи є конверт 1, у якому знаходяться пазли. Вам треба їх скласти і назвати те, що зображено. Це завдання ви будете виконувати під музичний супровід, який є підказкою до виконання цього завдання. (Звучить  пісня  «Зацвіла в долині червона калина»). [http://gostishcheva.at.ua/index/zhittevij_ta_tvorchij_shljakh_t_shevchenka/0-36]

- Ви готові назвати ім'я тієї людини, що зображена на малюнку.

І  команда. Це Т. Г. Шевченко.

(На екрані 1 слайд – зображення малого Тараса )

ІІ  команда. Це Т. Г. Шевченко.

(На екрані 2 слайд – портрет Тараса – юнака)

ІІІ  команда. Це Т.Г.Шевченко.

(На екрані 3 слайд  –  портрет Тараса – чоловіка)

ІV команда. Це Т.Г.Шевченко.

(На екрані 4 слайд – портрет Тараса – літньої людини)

  • Подивіться уважно на ці портрети.
  • Що ви помітили?

Отже, сьогодні ми поринемо у життєвий та творчий шлях великого українського поета – Т. Г. Шевченка. Познайомимось з оповіданням   Д. Красицького «Тарас Шевченко».

б)Вправа «Очікування»

Зараз ми з вами створимо «квітку успіху». У кожної групи є 2 пелюсточки на кожній ви повинні написати 1 речення, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. (Діти виконують завдання)

Виходять спікери по - черзі до дошки. Пам'ятайте, що починати треба зі слів: «Ми очікуємо …»

( Спікери зачитують, написане та поступово утворюють квітку)

в)Вправа  «Поетична стежина»

Прослухайте уривок з поезії Т. Шевченка «Нескорені» (на екрані).

Учитесь, читайте,

І чужому научайтесь.

Й свого не цурайтесь.

Що саме заповідав нам Т Шевченко в цих рядках?

ІІІ  Засвоєння нових знань

а) Презентація вчителя.

б) Бесіда за презентацією.

- Чи стали для вас відкриттям деякі факти з життя Тараса Шевченка?

- Що вас вразило найбільше?

в) Вправа «У пошуках істини».

Зараз я вам пропоную самостійно дізнатися про деякі епізоди з життя Т. Г. Шевченка.Кожна група має конверт 2 із завданням. Вам необхідно прочитати текст, обговорити та визначити, які факти є частиною життєписом Т. Г. Шевченка. Зайву інформацію слід закреслити.

(Приклад. Одним з найкращим подарунком Т. Г. Шевченка для дітей була його остання книжка – «Буквар». Це був підручник для початкового навчання. Обсяг посібника – 24 сторінки. Він був написаний українською літературною мовою. За «Букварем» учні вчилися читати, каліграфічно писати, знайомилися з історією нашого народу, з кращими зразками усної народної творчості.

Згодом Т. Шевченко перестав займатися літературною творчістю, а збірка поезій «Кобзар» так і не побачила світ. Тарас Шевченко відкрив власну гімназію, та до кінця свого життя працював в ній директором.)

Спікер кожної команди зачитує справжні факти.

г)«Мозкова атака».

На слайді з’являються слова:

дорогі                           недосипають

найрідніші                  милують

турботливі                  ростять

мудрі                           плекають

  • Про кого ми так говоримо? (слайд з малюнком Тарас і батьки)

     -   Висловіть ваші припущення, як відносився Тарас до своїх батьків.

д) Опрацювання тексту Д. Красицького  «Тарас Шевченко».

1)  Словникова робота:

плекають – дуже турбуються

вишняк – вишневий сад

хура – великий віз або сани для  перевезення вантажів

благенька – стара, зношена

неабищо –щось незвичайне

2) «Кероване читання з передбаченням».

- Про що йтиметься у тексті? (обговорення в групах, спікери висловлюють припущення)

- На скільки частин можна поділити текст?

Читання І частини.

  • Як ставився Тарас до своєї мами?
  • Через що померла мати?
  • Чому на вашу думку, її поховали саме у вишняку?
  • Про що дізнаємося у другій частині? (припущення учнів)

Читання ІІ частини.

  • Чи змінилося життя Тараса після смерті матері?
  • Зміг батько замінити дітям матір?
  • Правильним було ваше передбачення, щодо змісту  ІІ частини?
  • Хто знає, про що йтиме мова далі? ( припущення учнів)
  • Яка доля спіткала батька Тараса?
  • Які слова сказав батько про Тараса перед смертю? Що вони означають?
  • Чи були правильними ваші передбачення, щодо останньої частини?

Фізхвилинка.

ІV.  Систематизація  й  узагальнення

а)  Самостійне читання тексту мовчки.

б)  Гра «Літературний батл».

Кожна команда має за змістом тексту поставити  2 запитання. У «батлі» перемагає та команда, яка дасть найбільше правильних відповідей.

в)  «Інсценування.  Розмова малого Тараса з мамою».

- Які стосунки були між Тарасиком та матусею?

- Яким хлопцем ріс Тарас?

- Що він пообіцяв матусі?

V.   Застосування

а) « Складання асоціативного куща».

б)  Вправа «Відкриття».

Зараз перевіремо чи уважними ви були на уроці, які відкриття про життєпис Т. Г. Шевченка для себе зробили?

Перед вами конверт із завданням 3. Вам треба прочитати завдання і дати коротку відповідь.

Завдання для 1 групи.

Що ви можете розповісти про родину Тараса Шевченка? (4 – 5 речень)

Завдання для 2 групи.

Яким було дитинство малого Тараса?  (4 – 5 речень)

Завдання для 3 групи.

Розкажіть про захоплення Тараса? (4 – 5 речень)

Завдання для 4 групи.

Що пов'язує Шевченка із Запоріжжям? ( 4 -5 речень)

VI.   Рефлексія (підсумок уроку)

Мені дуже сподобалося як ви працювали на уроці. Молодці!

Давайте повернемось  до нашої « квітки успіху». Чи справдилися ваші очікування?

- Чи сподобалось вам працювати в групах?

- Що найбільше сподобалось на уроці?

VII.  Домашнє завдання

  1. Прочитати текст «Тарас Шевченко», скласти план до тексту.
  2. Підготувати невелике повідомлення про перебування Т. Г. Шевченка на Запорізькій землі (за бажанням).

Урок 2

Тема: Тарас Григорович Шевченко – художник слова та пензля

Мета: продовжувати поглиблювати знання учнів про життєвий та творчий шлях Т. Г. Шевченка, ознайомити учнів ще з однією гранню таланта митця – талантом художника, з найвідомішими картинами та малюнками; вчити бачити, відчувати створені словами образи, вчити порівнювати поетичні образи та образи створені у малюнках; удосконалювати виразність читання віршованих творів; розвивати зв'язне мовлення, уміння спілкуватися; розвивати фантазію учнів; виховувати естетичні смаки, любов до української літератури та живопису.

Тип уроку: інтегрований урок літературного читання  та  образотворчого мистецтва.

Обладнання:  презентація, аудіозапис вірша «Світає …», музичний супровід пісні на слова Т. Шевченка, альбом та фарби.

Хід уроку

І.  Самовизначення до діяльності

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине

От де, люде, наша слава,

Слава України.

Кому належать ці рядки?

ІІ.  Постановка цілей і завдань, загальна мотивація

а) Постановка навчальної проблеми.

Прослухайте уривок.

« Він був і пастухом, і погоничим, і ким він тільки не був, і чого тільки не робив! Але ж йому хотілося бути малярем! Все, що бачив, хотілося малювати. І гаї, і степи, і тополі …»

б) Інсценування. «Розмова Тараса з Яринкою».

- Так ким мріяв стати Тарас Шевченко ще з самого дитинства?

- А чи здійснилася його мрія?

Тарас Шевченко був вельми різноманітним: він геніальний поет, великий український художник – живописець, майстер малюнка та акварелі.

в) Постановка проблемного питання.

- Що ви знаєте про Т. Г. Шевченка як художника?

ІІІ. Засвоєння нових знань

а) Презентація «Тарас Григорович Шевченко – художник слова та пензля».

б) «Мозковий штурм».

1) Доповніть речення. Т. Шевченко – це відомий український  …

2) Доведіть, що Тарас змалку мріяв бути художником.

3) Скільки малюнків, картин створив Т. Шевченко?

4) Хто був першим вчителем живопису Тараса?

5) Де навчався живопису Т. Г. Шевченко?

в) «Доповідачі» (розповіді супроводжуються учнівською презентацією).

1 учень. Майже в усіх творах великого Кобзаря присутня природа рідного краю. Часто Шевченко змальовує зорі, тополі, калину, явір, вербу, садок вишневий, які стали не просто образами в малюнках, а й виросли до символів усієї України.

2 учень. Т. Г. Шевченко з дитинства був закоханий у мальовничу природу України. У своїх віршах поет висловлює спогади про щасливе життя.

3 учень. Природа рідного краю зображена Шевченком майстерно, поетично і зворушливо з великою любов'ю. Поетичні твори, в яких поет зображує красу природи рідного краю називають пейзажною лірикою.

г)  Робота над віршем «Світає …»

Вірш  «Світає…» - це уривок із поеми «Сон», написаний у 1844 році. Мистецькою окрасою твору став персоніфікований образ української природи.

  1. Прослуховування аудіозапису «Світає..».

Текст читає лауреат всеукраїнського конкурсу читців Ярослав Литвин.

  1. Читання вголос вчителем.

- У який час зображено природу?

- Який пейзаж ви побачили у своїй уяві?

- Яке враження створює вірш?

     3) Робота над виразним читанням.

4)  Аналіз вірша.

- Яким ви уявляєте ранок, описаний у вірші?

- Кого згадує автор?

- Які слова підказують, що йдеться про природу наприкінці літа.  А не на початку?

- Які куточки української природи змалював поет?

- У якому значенні вжито слова « палає» та «мріють»?

- Знайдіть у вірші порівняння?

- Які дерева описує поет у вірші?

5) Презентація «Верба та тополя – дерева-символи України».

6) Робота за малюнком «Тополя».

Роздивіться малюнок «Тополя». Його намалював Тарас Шевченко  у 1839 році.

ІV.  Систематизація й узагальнення

Вправа «Сенкан».

  1. Хто? (ім'я)

    Тарас Григорович Шевченко – український поет, художник.

  1. Який? (опис)

    Талановитий

   Геніальний

   Відомий

  1. Що робив? (діяльність)

    Писав

   Малював

   Мріяв

  1. Ставлення.

   Українці Шевченка не забували і ніколи не забудуть. Поет живе в серці кожного з нас.

  1. Перефразування.

Тарас Шевченко – душа українського народу.

  •  

ІV.  Застосування

Вправа «Письмо в малюнках».

Перед вами альбом та фарби. Спробуйте створити власний малюнок до вірша «Світає…»

Наприклад: це може бути верба, тополя, гай, ранок ….

V.  Рефлексія (підсумок уроку)

Виставка учнівських робіт.

- Які ваші враження від уроку?

- Що нового дізналися?

- З ким би ви поділилися новими знаннями?

- Чи виправдалися ваші очікування?

ІV. Домашнє завдання

  1. Вивчити вірш  «Світанок…»  напам'ять.
  2. Створити літературну газету «Шевченко – художник слова та пензля»

(для творчої групи учнів).

 

Урок 3

Тема: Пейзажна лірика Тараса Шевченка  «Встала й весна…»,  «Вранці»,

«Зоре моя вечірняя»

Мета: перевірити знання учнів про раннє дитинство поета, продовжувати формувати поняття пейзажна лірика; удосконалювати виразність читання віршованих текстів; вчити бачити, відчувати створені словами образи, пояснювати їх; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять; продовжувати формувати критичне мислення, уяву учнів; виховувати любов до рідної природи.

Тип уроку:  узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: презентація із зображенням української природи, літературні ігри, аудіозаписи українських пісень.

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності

Чий портрет у кожній хаті –

І у будній, і в багатій

Прикрашений рушниками

Вишитий руками мами?

Хто це?

Вправа «Ґронування».

Тарас Шевченко

поет            художник

                               відомий            талановитий          геніальний

                 писав      малював     боровся     повчав     творив       заповідав

 

ІІ.  Перевірка домашнього завдання

а) Робота в парах «Літературна вікторина».

  1. У якому році народився Т. Г. Шевченко?

А) 1813р.

Б) 1814р.

2)  Хто були батьки Тараса?

А) кріпаки

Б)  пани

3)  Мати Тараса померла, коли йому було

А) 12 років

 Б)  9 років

4)  Перед смертю батько  сказав про Тараса

А) «Тяжко жити сиротині»

Б)  «Із нього вийде неабищо»

5)  Яке слово із вірша пропущено?

          Світає,

          Край  неба  палає,

         …..      в темнім гаї

         Сонце  зустрічає.

  1. Які дерева згадує поет у вірші «Світає…»

А) верби і тополі

Б) калину і дуб

Б) Добери слова протилежні за значенням

світає                                          голосно

край                                            мовчать

тихесенько                                 місяць

зустрічає                                   початок

розмовляють                            проводжає

сонце                                        темніє

в) Гра «Шифрувальник».

Вінок – нок + р + ші =    ….                   (вірші)

Київ – їв + и + об + за + ря =   …..        (Кобзаря)

ІІІ. Постановка цілей і завдань, загальна мотивація

Багато творів для дітей написав Т. Г. Шевченко. І сьогодні на уроці ми продовжемо знайомитися з деякими з них.

ІV. Засвоєння нових  знань

Тарас Шевченко дуже любив українську природу і зображав її у своїх картинах і віршах.

а) Опрацювання вірша « Встала й  весна …»

1. Читання вірша.

- Які ознаки вірша згадуються у вірші?

2. Словникова робота.

Прочитати стовпчики слів на одному диханні.

Встала                                 Жайворонок
розбудила                          соловейко
уквітчала                             рястом
укрила                                                                                                  барвінком

3. Аналіз вірша.

- Які слова вірша допомагають уявити весну, як живу істоту?

- Чому земля сонна?

- Як весна змінила сонну землю?

- Які птахи радо зустрічають землю «убрану весною»?

 4. Робота за малюнком  Т. Шевченка «У Києві».

 5. Словесне малювання.

б)  Опрацювання вірша «Вранці».

 1. Читання вірша вчителем.

 2.  Словникова робота.

                                                  ЛУ   НА

                                       УГО                 РУ

                               ЛЕТЮ                          ЧИ

                    ПЛУГА                                        ТАР

        ЗАЩЕ                                                            ТАВ

- Доберіть синоніми до слова  «плугатар»

- Як ви розумієте вислови: пішла луна гаєм, червоніє за горою?

  3. Повторне читання вірша.

  4. Вправа  «Віднови вірш».

   Встала й  весна,

   барвінком укрила;

   соловейко в гаї

   чорну землю

   і на полі жайворонок,

  вранці зустрічають…

 землю, убрану весною,

 уквітчала її рястом,

 сонну розбудила,

5. Робота за малюнком Т.Г.Шевченка «Узлісся».

в) Опрацювання вірша «Зоре моя вечірняя».

1. Читання вірша вчителем.

2. Словникова робота.

- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.

ЗОРЯ                                          ЗІЙДИ

ГОРА                                          ПОГОВОРИМО

СОНЕЧКО                                 РОЗКАЖИ

ВЕСЕЛОЧКА                             ЗАГРАЛО

ДІВЧИНКА                               СІДАЄ

ВЕРБА                                      ПОХИЛИЛИСЬ

  1. Повторне читання вірша.

- Зверніть увагу, як змальовує поет картини природи.

  1. Аналіз вірша.

- Що описує поет у вірші?

- З ким розмовляє автор?

- Якими словами передається любов автора до природи рідного краю?

- Які почуття у вас викликав цей вірш? Чому?

  5. Знайди та прочитай.

Прочитай рядочки, в яких зустрічаються слова сонечко, сокорина, верба.

 6. Виразне читання вірша.

г)  Робота з коросвордом.

1) Що зійшло на небі? (зоря)

2) Що робить сонечко? (сідає)

3) Хто позичає у Дніпра воду? (веселочка)

4) Як говорить автор із зорею? (тихесенько)

7. Робота за малюнком «Повідь».

V.  Узагальненння і систематизація знань

                          Тест  (робота в парах)

  1. Про яких птахів з любов'ю пише поет?

    А) жайворонків

    Б) горобців

    2. Картини, яких пір року описано у прочитаних віршах

   А)  осінь

   Б) весна

    3. Що означає слово «плугатар»?

   А)  землероб

   Б)  агроном

    4.  Якими квітами прикрасила землю весна?

    А) барвінком і ромашками

      Б)  рястом  і  барвінком

      5. Про кого поет  просить розповісти вечірнюю зорю?

      А) місяць та зорі

      Б)  сонечко та Дніпро

Прослуховування пісень на слова Т. Шевченка.

VІ.  Рефлексія

- Чи сподобався вам урок?

- Що сподобалося найбільше?

- З якими віршами Кобзаря познайомилися?

- Які вірші сподобалися більше? Чому?

- Які вірші стали піснями?

- Як називається поезія, у якій змальовано красу природи?

VІІ. Домашнє завдання

Обери одне із завдань та виконай його:

  1. Вивчи один із віршів напам'ять.
  2. Прочитай виразно вірші, і намалюй до них малюнок.
  3. Розроби власну збірку пейзажної лірики Т.Г.Шевченка.

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Листопад 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Друзі сайту
  • Official Blog
  • uCoz Community
  • FAQ
  • Textbook

  • Copyright MyCorp © 2018
    uCoz